Himmeltoget og Tibet

Vigtige noter om Himmeltoget og Tibet

 

Tibet - et rejseland?
Engang var Tibet alle eventyreres drømmemål – og er det vel stadig på sine egne præmisser. Dagene med et feudalt præstestyre er ovre, men slemt er blevet mange gange værre siden da. Tibetanerne lever i et besat land. Og for et af verdens mest forunderlige kulturfolk har det desværre ingen udsigt til at ændre sig. Det er paradoksalt og sørgeligt, at Tibet nu er regeret af et folk, der under påskud af en befrielse, ikke har den ringeste interesse i landets rige kulturarv, religion og sprog. Regimet er hårdt og ubarmhjertigt - i Tibet lever apartheid i bedste velgående. At tibetanerne alligevel har bevaret både sprog, religion og kulturel identitet er et mirakel – og tager man ud på landet, vil man opleve det selv – endda på allernærmeste hold.

Tibet er et ”hårdt” og meget besværligt rejseland – eller rettere de store oplevelsers rejseland, men uden den store service og opbakning man kender fra andre lande. I Tibet kommer der ændringer undervejs – stol trygt på det. Derfor bedes du læse følgende igennem.

 

Service, ikke et kendt begreb i Tibet
Når man rejser i Sydasien og Sydøstasien, er man vant til smil og en enorm hjælpsomhed. Men dette gælder ikke den kinesiske del af Tibet. Her hersker omstændighederne og modviljen ganske ofte.
Tibet er IKKE et turistland – eller i alle fald ikke i gængs forstand. Vi har på vore ganske mange rejser i Tibet siden starten af 90’erne oplevet så mange småproblemer og modvilje, at man bør vide det hjemmefra. Guiderne kan virke lidt maskinagtige og er ikke altid specielt interesseret i os rejsende – ikke på samme måde som man ser det i Nepal og Indien.

Så tag den med ro, nyd herlighederne – men væbn dig med tålmodighed; det kan være en prøvelse.
Men igen Tibet er et unikt rejseland med oplevelser i helt usædvanlige omgivelser – stort og smukt.

 

Overnatninger i Tibet
Hotellerne i Nepal og Kina er gode og gedigne, alle i fin turistklasse. Ligeså i Lhasa, Gyantse og Shigatse. Men i Shegar, Rongbuk, Tingri og Zhangmu er det ”stedets bedste”, hvilket ikke siger for meget. I Rongbuk er det små sovesale (4-6 sengsværelser) og der er ikke rent. Vi er midt på det tibetanske højplateau og ved Rongbuk i ca. 5.000 meters højde – altså så absolut på verdens tags tag, så de er såmænd forståeligt nok endda. Men det er i Ringbuk og Tingri, at Tibet opleves på den mest ægte måde – og det er meget spændende. Tag derfor en lagenpose med og nyd Tibets bedste egn.

 

Friendship Highway og transport i Tibet
Vejene i Tibet er bedre, end nogensinde før - og mange steder (faktisk de fleste) asfalteret. En Highway skaber som oftest associationer til en stor flot hovedvej – men i Tibet uden for de store turistmål, er det en helt anden sag. Her kan vejene i bedste fald kaldes en dårlig landevej, dog mestendels en bumpet grusvej. Og oftere er den der slet ikke, hvorfor man kører henover sletterne. Der kan være meget støvet undervejs, hvorfor et godt tørklæde eller en decideret støvmaske, kan være en god idé. Køreturene er derfor planlagt i landcruisers og ikke i busser, som mange gør for at spare penge.
Vi kører i busser når det er grupper - de er velfungerende og man kan være sammen. På de individuelle rejser, kører vi i Landcruisers (4500), smo er stedets bedste. Det er ikke Skandinavisk standard med sikkerhedsseler alle vegne - men de er vitterligt de bedste, der findes.
En del dage har lange køreture og de kan være hårde, nogle vil sige en prøvelse – men nyd udsigterne; måske er det verdens flotteste køretur. Og hele rejsen værd.

 

Himmeltoget
Toget er designet til at kunne klare turen i højderne. Dels med ekstra motorkraft og dels med ekstra ilt, der kommer ud gennem ventilationssystemerne. Og skulle der opstå højdeproblemer undervejs, er der ilt-tilgang i hver kupé over sengen – og togpersonalet hjælper med masken, hvis det skulle blive nødvendigt.

Som overalt i Kina er der flere klasser. Dels Hard Seat – altså siddepladser og dels Sleeper med 6 mands kupe og Soft Sleeper i 4-mands kupe. I kupeerne er der et lille bord og fin udsigt undervejs fra de store vinduer. Der er fri adgang til (sikker) kogt vand i mellemgangen nær vaskefaciliteterne. Og der er toiletter i hver ende af toget (husk toiletpapir). Den ene ende er som oftest bare et hul i gulvet. Og de kan være godt snavsede, men er ellers velfungerende.

Der er en pæn spisevogn i toget og et måltid mad koster 5-15 USD. Personalet taler ikke engelsk og menuen er på kinesisk. Men tag det som en oplevelse. Maden er simpel, men helt i orden. På stationerne er der tid til at gå ud og købe lidt snacks og drikke. Det er en rigtig god ide at købe et krus eller glas til te eller kaffe, da der er gratis kogt vand ombord – for husk at drikke rigeligt med væske efter Golmud.

Fra Beijing tager turen 48 timer og rejseplanen er indrettet således, at den flotteste del fra Golmud køres sidste dag, så man får det tibetanske plateau på bedste vis. Alt i alt er det en lang, men meget spændende tur på tværs af Kina og undervejs oplever man kineserne i deres hverdag på vej til verdens tag.

Kineserne regner med at fortsætte linien til Nyingchi i øst og Shigatse i vest - og på overskuelig sigt, endda til Yadong på grænsen til Sikkim og Indien – samt til Kyirongdalen på grænsen til Nepal og sågar til Darchen ved Mount Kailash.
Selve strækningen fra Xining til Lhasa er 1.956 km, hvoraf de 960 km. er i 4.000 meters højde. Strækningen kommer i 5.072 meters højde i Tanggula La og den er dermed verdens højeste jernbane.

 

Vigtige noter om Himmeltoget:
Billetterne på T21 bliver revet væk, ofte af partifunktionærer etc. Ydermere åbner kineserne for udstedelser så sent som 10 dage før afgang, hvorfor vi ikke kan garantere pladserne før 10 dage før. Turen er baseret på Hard Sleeper (sovevogn på anden klasse), da Soft Sleeper (første klasse) i 90 % af tilfældene ikke er mulige at få fingre i, grundet det store sorte marked, som er opstået i kølvandet på ruten. Kort sagt, regn med at komme på Hard Sleeper, der dog hverken er dårlig eller hård!

Himmeltoget er altså ikke lige til – det er svært at få pladser og vi kan (som alle andre) intet fortælle om reel status før 10 dage før afgang. Kan vi ikke skaffe pladsen på den aftalte dag, kan vi blive tvunget til at bestille til dagen efter eller før den oprindelige rejseplan. Desuden kan vi ikke garantere, hvilke pladser der gives – om det er samme kupé eller ej. Det er en vigtig information, ikke ment for at skræmme, men fordi INGEN kan garantere pladserne førend tidligst 10 dage før togafgang, hvorfor der teknisk set godt kan komme dagændringer i programmet, hvis der kun er plads dagen før eller efter det programsatte.

Desuden kan vi ikke love større grupper, at de kommer til at sove i samme kupeer, man kan blive spredt i flere kupeer.

Altså kan der komme dagsændringer fra Beijing til Lhasa – en dag før, en dag senere. Det er ikke ofte, det sker, men i højsæsonen er det op mod en tredjedel af afgangene. Vi sørger selvfølgelig for at have ekstra rundture og betale udgifter i den forbindelse. Dette er ikke for at jage skræk i livet på jer, men for at være ærlige omkring togsituationen til Tibet.