Toget er designet til at kunne klare turen i højderne, dels med ekstra motorkraft og dels med ekstra ilt, der kommer ud gennem ventilationssystemerne. Skulle der opstå højdeproblemer undervejs, er der ilt-tilgang i hver kupe over sengen – og togpersonalet hjælper med masken, hvis det skulle blive nødvendigt.
Som overalt i Kina er der flere klasser. Dels Hard Seat – altså siddepladser og dels Sleeper med 6 mands kupe og Soft Sleeper i 4-mands kupe. I begge kupeer er der et lille bord og fin udsigt undervejs fra de store vinduer. Der er fri adgang til (sikker) kogt vand i mellemgangen nær vaskefaciliteterne. Og der er toiletter i hver ende af toget (husk toiletpapir). Det ene toilet er som oftest bare et hul i gulvet. De kan være godt snavsede, men er ellers velfungerende.
Der er en pæn spisevogn i toget og et måltid mad koster 10-18 USD. Personalet taler ikke engelsk, og menuen er på kinesisk. Men tag det som en oplevelse. Maden er simpel, men helt i orden. På stationerne er der tid til at gå ud og købe lidt snacks og drikke. Det er en rigtig god ide at medbringe et krus eller glas til te eller kaffe, da der er gratis kogt vand ombord, for husk at drikke rigeligt med væske efter Golmud.
Fra Beijing tager turen ca. 40-42 timer, og rejseplanen er indrettet således, at den flotteste del fra Golmud til Naqu køres sidste dag. Golmud er porten til Tibet, og når man vågner op på togturens sidste dag, er man på den tibetanske højslette. Alt i alt er det en lang, men meget spændende tur på tværs af Kina, og undervejs oplever vi kineserne i deres hverdag på vores vej til verdens tag.
Kineserne regner med at fortsætte linien til Nyingchi i øst og Shigatse i vest - og på overskuelig sigt, endda til Yadong på grænsen til Sikkim og Indien – samt til Kyirongdalen på grænsen til Nepal og sågar til Darchen ved Mt. Kailash. Selve strækningen fra Xining til Lhasa er 1.956 km, hvoraf de 960 km. er i 4.000 meters højde. Strækningen kommer op i 5.072 meters højde i Tanggula La, og den er dermed verdens højeste beliggende jernbane.
Pladsreservationer og billetter til Tibet toget
Billetterne bliver revet væk, ofte af partifunktionærer etc. Ydermere åbner kineserne for udstedelser så sent som 10 dage før afgang, hvilket betyder, at vi ikke kan garantere pladserne før 10 dage før. Turen er baseret på turistklasse (sovevogn på anden klasse), da Soft Sleeper (første klasse) i 90% af tilfældene ikke er muligt at få fat i grundet det store sorte marked, som er opstået i kølvandet på ruten. Kort sagt, regn med at komme på Hard Sleeper, der dog hverken er dårlig eller hård!
Himmeltoget er altså ikke ligetil. Det er svært at få pladser, og vi kan (ligesom alle andre), intet fortælle om reel status før 10 dage før afgang. Kan vi ikke skaffe pladsen på den aftalte dag, kan vi undervejs blive tvunget til at bestille til dagen efter eller før den oprindelige rejseplan. Desuden kan vi ikke garantere hvilke pladser, der gives – om vi får kupe sammen eller ej. Det er en vigtig information, ikke ment for at skræmme, men fordi INGEN kan garantere pladserne førend tidligst 10 dage før togafgang. Der kan derfor teknisk set komme dagsændringer i programmet, hvis der kun er plads dagen før eller efter den programsatte dag.