5. dag: Beijing
De gamle Hutonger
Besøg ved Sommerpaladset
Med Himmeltoget mod Tibet
Efter morgenmaden fortsættes på byvandring gennem de gamle Hutonger, et herligt eksempel på de gamle beboelseskvarterer med et virvar af snørklede gyder og en kombination af beskedne 1-værelsesboliger og større gårdhavehuse for de mere velhavende beboere. Der er desværre ikke mange eksempler tilbage på de gamle Hutonger, og endnu flere lader i disse år livet til OL 2008 for at give plads til kedelige moderne højhushoteller.
Vi fortsætter med det pragtfuldt beliggende sommerpalads uden for byen. Parken, Kunmingsøen og paladset var en kærkommen oase for hoffet i sommermånederne, når de høje varmegrader med tilhørende ulidelig høj luftfugtighed i selve hovedstaden gjorde det ubehageligt at regere landet fra Den Forbudte By. Indtil det 18. århundrede havde stedet længe fungeret som kejserlig have, indtil Kejser Qianlong opgraderede bygningerne betragteligt og gravede Kunmingsøen meget større og dybere. Det daværende palads led stor skade under den anden opiumkrig mod de engelsk-franske tropper. I 1888 renoverede kejserinde Cixi både palads og have for penge, der skulle have været brugt til en moderne krigsflåde i stedet. Krigsskibe blev erstattet af en storslået og pompøs marmorpram, der ligger ved den nordlige bred af søen.
I 1900 måtte paladset igen genopbygges efter Bokseropstanden og fik i perioden frem til 1949 igen lov til langsomt at forfalde. Herefter er Sommerpaladset løbende blevet restaureret og fremstår i dag som en af Beijings mest besøgte attraktioner.
På vejen tilbage til hotellet besøger vi en perlefarm, som giver et indblik i produktionen og der er mulighed for at investere i nogle af herlighederne.
Sidst på dagen tager til banegården. Tidlig aften stiges ombord i Kinas stolthed, det transtibetanske himmeltog mod Lhasa, på kinesisk kort og godt T21. Bemærk at det ikke er muligt at købe mad på toget den første aften, hvorfor det tilrådes at have spist inden man stiger ombord på toget eller selv medbringe noget mad.
Toget er designet til at kunne klare turen i højderne. Dels med ekstra motorkraft og dels med ekstra ilt, der kommer ud gennem ventilationssystemerne. Og skulle der opstå højdeproblemer undervejs, er der ilt-tilgang i hver kupé over sengen – togpersonalet hjælper med masken, hvis det skulle blive nødvendigt. Som overalt i Kina er der flere klasser på toget. Vi bor på turistklasse, sovevogn i 6-mands kupé. Der et lille bord og fin udsigt undervejs fra de store vinduer. Der er fri adgang til kogt vand i mellemgangen nær vaskefaciliteterne. Der er toiletter i hver ende af toget (husk toiletpapir). Det ene af toiletterne er som oftest bare et hul i gulvet. De kan være godt snavsede, men er ellers velfungerende.
Der er en pæn spisevogn i toget og et måltid mad koster 5-15 USD. Personalet taler ikke engelsk og menuen er på kinesisk, men tag det som en oplevelse. Det er en rigtig god ide at medbringe et krus eller glas til te eller kaffe, da der er gratis kogt vand ombord – for husk at drikke rigeligt med væske efter Golmud.
Overnatning ombord på himmeltoget
Morgenmad er inkluderet.